Rom 8: 14-18 (Ep.: Lukas 24: 36-48)
I. Patujolo
Sude do halak di portibion songon jolma biasa mangharingkothon siteanon sian natuatuana, jala natuatua ni sasahalak pe tarsomal do mambahen padan testamen (surat wasiat) taringot tu parartaonna asa molo dung marujung ngoluna haduan boi ma dapotan bagian sude angka ianakkonna. Ido umbahen diharingkothon halak Batak marianakhon asa adong do panean haduan. Pola do sada-sada keluarga mangadopsi sahalak dakdanak gabe ianakhonna molo so adong ianakhonna sandiri asa adong muse manorushon angka siteonon i. Sahalak natuatua boi manghaposi ianakhonna gabe panean ala naung porsea do ibana halak na boi haposan do ianakhonna i. Autsura ndang haposan iankhonna i ndang olo natuatua mambahen gabe panean. Songon i do nang na pinatorang ni turpkta sadarion, ima na ni angkat ni Debata hita gabe ianakhonNa asa gabe panean di harajaonNa.
II. Hatorangan ni Turpuk
2.1. Tondi ni Debata
Tondi na ni lehon ni Debata tu manisia ndang sarupa songon tondi na sian portibion. Molo tondi na sian Debata ima tondi na pabotohon angka ulaon na denggan di parngoluon ni manisia, marhite tondi on ma boi ta alo angka hagiot ni daging na sai maralo tu lomo ni roha ni Debata. Tondi ni Debata ndang boi dituhor manang dilului alai Debata sandiri do na mangalehon tondi i tu hadirionta asa tondi i na mangajari tondi pardagingonta mangoloi Debata. Tondion ma na mangajari manisia mananda Debata, marhite panjounta di Ibana na mandok: Abba, lapatanna gabe adong ma terbina hubungan na jonok dohot Debata ala nungnga tatanda marhite pangajarion ni tondi i. Tondi naung ni lehon ni Debata tu manisia gabe maringanan ma di ngolunta alai ndang na gabe lomonta di tondi i. Ndang gabe guru di manisia anggo tondi i justru sabalikna, tondi na mian di ngolu ni manisia i do na gabe guru di hita. Kegiatan roh bukan menghilangkan pekerjaan manusia tetapi mencetuskan pekerjaan manusia. Roh kudus inilah yang menjamin kita bahwa kita telah melakukan kehendak Bapa, alai dengan catatan molo olo hita ditogihon tondi (membiarkan diri dipimpin) songon na ni dok ni ayat 14. Naingkon olo do hita manisia membiarkan diri dipimpin tondi, memberikan roh Allah di depan manusia, asa boi hita gabe haposan ni Debata songon ianakhonNa.
2.2. Anak ni Debata
Molo anak ni Debata di hata gorik didokma i huios, lapatanna anak yang dipimpin. Artina molo nga gabe anak ni Debata manisia berarti ingkon gabe anak na olo sitogihonon ni Debata do hita. Jabatan ni manisia sebagai anak mamuhai hubungan yang intim dengan Allah. Unikna muse jabatan ni manisia sebagai anak ni Debata ndang alani dalan manang usaha ni manisia justru Debata sandiri do na ro mangalehon tondiNa tu manisia gabe boi manisia ianakhonNa, lapatanna adong anugerah sian Debata na mamboan hita sahat tu kedudukan i. Anak ni Debata ndang na gabe anak secara biologis hita alai lobi sian status biologis, gabe anak hita songon Kristus na gabe anak ni Debata. Berarti molo anak ni Debata do hita nungnga ingkon mian be Debata di ngolunta, berarti ingkon nga sarupa be parulaonta nang pingkiranta songon parulaon dohot pingkiran ni Debata. Ndang marimbar be anak sian bapana (Luk. 20:34, 36; Joh. 5:17-27). Asa gabe boi manisia manjouhon Abba tu Debata. Molo abba di tradisi ni halak Jahudi ima panjouon ni sahalak dakdanak na poso na jonok dohot amana. Panjouonon holan dijouhon ianakhonna tu amana molo sahalak ama na burju do amana i, alai molo so burju amana i ndang dijou abba. Dibuat Debata do hita gabe ianakhonNa ndang na laho mangalului keuntungan di Ibana sambing, justru naeng mamboan manisia i do tu hangoluan.
2.3. Panean di Debata
Songon sahalak anak hita manisia, berarti gabe adong ma hak di hita gabe panean di Debata. Panean na dimaksud di turpukon ndang songon panean di portibi na dijalo di tingki dung mate natuatuana. Ala ndang he mate Debata jala ndang mate Kristus paduahalihon. Na dimaksud gabe panean di Debata di son, ima na dilehon Debata tu manisia hamuliaon na adong di Ibana asa dapotan hangoluan na salelenglelengna manisia i. Panean lapatanna adong pangkirimon tu ari sogot na nilehon ni Debata tu hita, alai molo ta oloi panogihonon ni tondi ni Debata di ngolunta jala molo tahaporseai ulaon ni Jesus di ngolunta. Ai angka halak na tinogihon ni tondi do dohot halak na porsea do na digoari sipanean ni Debata (Rom 4:13-18; Gal. 3:29: 4:7). Na adong di Debata i do na dilehon tu manisia naung gabe ianakhonNa i. Adong keistimewaan ni manisia di son; ima nungnga diangkat Debata hita gabe ianakhonNa marhite tondi, dibahen muse manisia i gabe panean. Diayat 17 didok manisia na tinogihon ni tondi ni Debata gabe panean di Debata dongan panean ni Kristus lapatanna: ahli waris bersama dengan kristus, yang mewarisi bersama dengan Kristus, lapatanna nungnga gabe sarupa hita dibahen Debata dohot ianakhonNa na sasada i, ima Jesus Kristus, gabe sederajat hita di adopan ni Debata taringot tu panean di Ibana. Tung mansai arga do manisia i di adopanNa asa diangkat hita gabe sarupa dohot Jesus, ima ala naung ditobus Jesus hita sian dosa gabe boi hita sada dohot Ibana, on ma dalanna gabe dongan panean ni Kristus hita ala naung sada hita di bagasan panobusanNa.
2.4. Sitaonon na manjangkon hasangapon
Di ayat parpudion boi do berengonta sada peneguhan sian si Paulus tu huria Rom na di hatiha i na di bagasan haporsuhon. Ai pola do adong penyiksaan tu saluhut halak Kristen na adong di Rom di hatiha i. Jala dipaksa angka pangomgomi do saluhut halak Kristen gabe hatoban ima na ingkon marsomba do nasida tu angka raja na manggomgomi di Rom, molo so dioloi parentaon na ingkon hona uhum ma nasida. Alai didok si Pauilus do asa tong satia saluhut angka Kristen na di Rom tung pe hansit dihilala nasida, ai gabe panean di Debata ma nasida sogot. Ai sasintongna nungnga diparade Debata hamonangan ni manisia na porsea, na olo mangalo portibion alai naeng diida Debata boha do jolma i tetap satia tu Debata di hamaolon ni portibion.
III. Aplikasi
1. Sahalak dakdanak na asing ndatung mungkin sah gabe ianakhon ni sahalak keluarga molo so disyahhon langsung keluarga na mangangkat nasida, songon i do nang status ni jolma na gabe ianakhon ni Debata, ndang sah molo so disahhon Debata sandiri.
2. Dalan laho manjalo tondi ni Debata di parngoluon ni halak Kristen ima marhite pandidion na badia, jadi angka halak naung tardidi nungnga gabe anak ni Debata be i (Ul. Ap. 10:47, 19:2, 1 Kor 6:11, 2 Kor 1:22, 1 Ptr 1:2)
3. Marasing do tondi ni Debata dohot tondi na ni luluan ni manisia sian portibion, isarana songon tondi ni begu ganjang na gok masa saonarion (tarsongononma gombaran ni tondi na so sian Debata). Godang do saonarion na mamiaro tondi begu ganjang alai ingkon gabe hatoban ma ibana tu tondi i, jala ingkon olo ma na mamiaro i mangulahon angka pinangido ni tondi i nangpe maralo tu hata ni Debata. Molo tondi ni Debata berarti Debata na mian di bagasan hita (Rom 8:9, 11; 1 Kor 3:16, 6:19, 2 Kor. 6:16, Joh 14:17, 2 Tim. 1:7). Tondi ni Debata ndang mangkorhon tondi hatoban. Molo hatoban adong sada biar di hatoban tu tuanna, alai molo tondi ni Debata ima tondi ha-anakon do. Tondion ma na palumehon tu hita bahwa hita nungnga gabe anak ni Debata.
4. Angka hamaolon na ta adopi di parngoluonta ima sada dalan na dipangke Debata manguji hasatiaonta tu Debata. Nangpe tataon na hansit di portibion, molo satia do hita pasti do dipamonang Debata hita.
IV. Pangarimpunan
Nungnga hape dilehon Debata tu ngolunta TondiNa asa diajari hita di ngolunta mangalo hagiot ni daging jala mangihuthon lomo ni roha ni Debata. Jala marhite tondi i nungnga hape hita diangkat gabe ianakhonNa, na marlapatan boi hita membina hubungan na jonok dohot Debata. Asa taihuthon ma parange ni Debata di parngoluonta songon anak hita na patut mangihuthon amana asa tarbahen hita gabe panean di Debata, songon panean ni Kristus. Tungpe ta adopi hamaolon di portibion na ingkon ma ta hajugulhon mangulahon lomo ni roha ni Debata, ai ndang sadia sitaonon di hasianganon martimbangkon hasangapon sipapataron tu hita sogot ima na gabe panean na manjalo padan sian Jahowa. Amen
Pdt. Herwin Harianja
Tidak ada komentar:
Posting Komentar